خانه‌ی ادبیات پیشروی ایران

تیشه نامهربانی بر ریشه یار مهربان

بیست و شش خردادماه نود و پنج

0

در جلسه ی هم اندیشی ناشران کرمانی، مطرح شد:

تیشه  نامهربانی بر ریشه یار مهربان

تهیه شده در سرویس فرهنگی

گلاب زاده، رییس مرکز کرمان شناسی: از زبان یکی از ناشران معروف کشور شنیدم که می گفت؛ کتابفروشی مرا به پیتزافروشی تبدیل کنید تا ماهانه ۳۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد

وحید محمدی، معاون فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی: یارانه ی دولت از طریق طرح های عیدانه و تابستانه به قشرهای کتابخوان تعلق می گیرد که نقش بسزایی در رونق بازار کتاب دارد

سعیدی، مدیر انتشارات و کتابفروشی فرهنگ: یکی از مشکلات؛ برگزاری نمایشگاه های کتاب است. این نمایشگاه ها درست در زمانی برگزار می شوند که کتابفروشان پس از یک سال رکود، قصد کسب سود دارند

بهناز صالحی، مدیرمسؤول نشریه خوانش: کتابفروشی های کرمان بهترین کتاب های ادبی را همزمان با تهران توزیع نمی کنند و همین امر زمینه عدم اقبال اهالی مطالعه را فراهم می آورد

حجت الاسلام محمودآبادی رییس مرکز اسناد ملی کرمان: دستگاه های اجرایی و ادارات باید مبلغی از درآمد خود را در حوزه ی فرهنگ هزینه کنند، اما متاسفانه این اقدام انجام نمی شود.

سبزه صادقی مدیر انتشارات فرهنگ عامه: علت پایین بودن قیمت کتاب در برخی شهرها بی توجهی به حقوق مولف است. مشکل اصلی توزیع است، نه تولید! در زمینه ی توزیع ضعیف هستیم

اشاره:
چندی پیش سومین جلسه ی هم اندیشی ناشران کرمانی برای شناخت راه های بیرون رفت از مشکل افت شمارگان کتاب در محل بنیاد کرمان شناسی برگزار شد. این جلسه با حضور آقایان؛ گلاب زاده، رییس مرکز کرمان شناسی، حجت الاسلام محمودآبادی، رییس مرکز اسناد ملی جنوب شرق، سعیدی مدیر انتشارات فرهنگ، سبزه صادقی مدیر انتشارات فرهنگ عامه و خانم بهناز صالحی، مدیرمسؤول نشریه خوانش و عضو هیات علمی دانشگاه علمی – کاربردی کرمان، برگزار شد. در ابتدای این نشست، آقای گلاب زاده با اشاره به رکود فرهنگی و عدم اقبال مردم به مطالعه کتاب گفت: از زبان یکی از ناشران معروف کشور شنیدم که می گفت: محل کتابفروشی مرا برای تاسیس پیتزافروشی، ماهانه ۳۰ میلیون تومان اجاره می کنند. در حالی که کتابفروشی چنین درآمدی ندارد و علاوه بر آن از دردسرهای مربوط به بیمه و … رهایی پیدا می کنیم.
وی افزود: چنانچه این وضع تداوم یابد، نسلهای آینده دچار خلاء فرهنگی و مشکلات مربوط به آن می شوند.
جایزه برای کتابخوانی
آقای مهدی زاده از کارکنان دفتر امام جمعه کرمان که تجربه هایی در زمینه توزیع و نشر کتاب در قم داشت، طی سخنانی گفت: موسسه کتاب ۵۷، کتابها را در خانه ها توزیع می کند و برای هر کتاب جایزه ای در نظر می گیرد که در افزایش علاقه ی مردم به کتاب نقش به سزایی دارد. این موسسه به زوج های جوان کتاب هدیه می کرد و در نمایشگاه ها به جای تخفیف، جایزه اهدا می کرد. از سویی قیمت تمام شده ی کتاب در قم خیلی ارزان تر از استان های دیگر است و همین امر در افزایش شمارگان کتاب تاثیر زیادی دارد.
مشکل توزیع داریم
در ادامه ی این نشست، آقای سبزه صادقی مدیر انتشارات فرهنگ عامه یادآور شد: علت پایین بودن قیمت کتاب در قم، بی توجهی به حقوق مولفان است به علاوه، مشکل اصلی ما تولید نیست. ما در زمینه ی توزیع دچار مشکل هستیم، اگر موسسه های قم می  توانند مشکل توزیع را حل کنند به میدان بیایند.
آقای گلاب زاده پس از شنیدن سخنان آقای مهدی زاده گفت: برای من خیلی عجیب است که ناشری در قم کتابی را ۲ یا ۳ هزار تومان چاپ کند. این در حالی است که ارزان ترین کتاب ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان قیمت دارد.
نمایشگاه کتاب؛ عامل ضرر
سپس آقای سعیدی، مدیر انتشارات و کتابفروشی فرهنگ گفت: یکی از عواملی که به ناشران و کتابفروشان ضرر وارد می کند، برگزاری نمایشگاه های کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این نمایشگاه ها درست در ماه هایی برگزار می شود که کتابفروشان باید پس از یک سال انتشار بهره ببرند. وی افزود: اصفهانی ها زیر بار این نمایشگاه ها نرفته اند و زور ارشاد به کتابفروشان مظلوم کرمانی رسیده است. به علاوه، طی این سالها، عده ای دلال پا گرفته اند که از نمایشگاه ها بهره می برند.
به روز نیستید
خانم بهناز صالحی در این جلسه یکی از عوامل رکود بازار کتاب را به روز نبودن کتابفروشی های کرمان ذکر کرد و در این زمینه گفت: کتابفروشی های کرمان بهترین کتاب های ادبی را همزمان با تهران توزیع نمی کنند و همین امر زمینه عدم اقبال اهالی مطالعه را فراهم می آورد.
آقای سعیدی در پاسخ به خانم صالحی گفت: بعضی از ناشران و پخش ها به صورت انحصاری کار می کنند و به همین لحاظ گاهی یک کتاب زودتر و کتابی دیرتر در کتابفروشی های کرمان عرضه می شود.
یارانه برای کتابخوانها
آقای وحید محمدی طی سخنانی، ضمن اشاره به تمهیدات دولت در زمینه ی تشویق اهل مطالعه، یادآور شد: یارانه ی دولت از طریق طرح های عیدانه و تابستانه به قشرهای کتابخوان تعلق می گیرد که نقش بسزایی در رونق بازار کتاب دارد.
وی در ادامه سخنان خود از تبلیغ به عنوان یکی از عوامل موثر در بالا رفتن شمارگان کتاب یاد کرد و در این زمینه گفت: کتابهای پرفروش، کتابهایی بوده اند که یا تقریظ برآنها نوشته شده یا در شبکه های صدا و سیما به گونه ای خاص معرفی شده اند. حال با توجه به این واقعیت، انتظار داریم، صدا و سیما نقش خود را به عنوان رسانه ملی ایفا کند تا رونق به بازار کتاب باز گردد.
به فکر کتابخوانی باشید، نه فروش!
در پایان این نشست، حجت الاسلام محمودآبادی رییس مرکز اسناد ملی گفت: از مجموع این جلسات، استنباط می شود که بیشتر شرکت کنندگان دغدغه ی فروش کتاب را دارند و کسی به فکر ارتقای شاخص مطالعه نیست. حال آنکه بایستی در این زمینه هم اندیشی شود که در آن صورت تیراژ هم بالا می رود.
ادارات کمک کنند
وی افزود: دستگاه های اجرایی بایستی مبلغی از درآمدها و اعتبارات خود را در حوزه ی فرهنگ هزینه کنند ولی متاسفانه این اقدام انجام نمی شود و اگر کتابی خریداری می شود برای زینت کتابخانه است. حجت الاسلام محمودآبادی بر ضرورت تلاش بیشتر دستگاه های فرهنگی در زمینه کتابخوانی تاکید کرد و افزود: در کشور چین کسانی که در قطار یا اتوبوس کتاب می خوانند، رایگان مسافرت می کنند. در حالی که فرهنگ ما چنین مسیری را نمی پیماید.
حجت الاسلام محمودآبادی، برگزاری نمایشگاه های محله ای را که کتاب را برای اهل مطالعه نزدیک تر می کند، به عنوان یکی از راهکارهای رونق کتابخوانی مورد تاکید قرار داد و از مسئولان مربوطه خواست در این زمینه اقدام جدی صورت پذیرد.
حرف آخر
روزنامه «کرمان امروز» از وضعیت به وجود آمده در عرصه کتاب و کتابخوانی متاسف است و انشالله که انتشار چنین گزارشاتی بتواند مشکلات این عرصه -که بسیار متعدد نیز هستند- را مرتفع سازد. امیدواریم که مسئولان مرتبط به این ضایعه، توجه بیشتری به میزان کتابخوانی مردم داشته باشند تا در آینده مجبور به هزینه کردن خسارت نباشیم.

برای مشاهده خبر کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.