خانه‌ی ادبیات پیشروی ایران

گفتگوی خبرگزاری مهر با بهناز صالحی مدیر مسئول مجله خوانش

هفدهم مهرماه نود و یک

0

مدیرمسئول مجله ادبی «خوانش» گفت: با توجه به شرایطی که قیمت کاغذ دارد، تقریبا همه مجلات ادبی در شهرستان‌های کشور به حالت تعطیلی درآمده‌اند.

بهناز صالحی مدیرمسئول نشریه «خوانش» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: «خوانش» یک فصلنامه ادبی است و همیشه هم روند ما بر انتشار فصلنامه‌ای آن بوده است. با توجه به شرایطی که برای مطبوعات و فعالان نشر به وجود آمده، به ویژه قیمت کاغذ باعث شده که هزینه‌های انتشار مجله دو برابر شود.

وی افزود: شماره فصل بهار امسال را که منتشر کردیم، به مرور با گرانی وحشتناک و سرسام آور قیمت کاغذ روبرو شدیم چون تا قبل از انتشار شماره بهار، قیمت کاغذ نوسان داشت، ولی به نرخ فعلی نرسیده بود. یارانه‌ای هم که از این نظر به مطبوعات اختصاص می‌یابد، دیگر نمی‌تواند کفاف هزینه‌های مجله را بدهد.

این مدیر مطبوعاتی گفت: پیش از عید نوروز سال جاری، یارانه‌ای که به ما تعلق می‌گرفت تا حدودی کارگر بود اما بعد از بهار امسال، دیگر یارانه هم کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. قیمت کاغذ هم مزید بر علت شده است تا هزینه‌های انتشار یک شماره مجله دو برابر شود. بنابراین با وجود این که مطالب مجله آماده است، نمی‌دانیم چگونه باید ادامه بدهیم و به دنبال راه حل می‌گردیم.

صالحی ادامه داد: به نظرم در حال حاضر تنها مجله ادبی باشیم که در شهرستان‌های کشور منتشر می‌شود و در سراسر سطح کشور توزیع می‌شود چون بیشتر مجله‌های ادبی شهرستانی به حالت تعطیل درآمده‌اند. با وضعیت فعلی شاید بتوان مجلات فصلنامه را به صورت دوفصلنامه‌ای به چاپ رساند اما واقعا مشخص نیست ناشرانی که کتاب چاپ می‌کنند، چه رویکردی را انتخاب خواهند کرد. در حال حاضر مطالب شماره تابستان فصلنامه «خوانش» آماده است اما نمی‌دانیم برای چاپ آن چه ابتکاری را به کار ببندیم چون نمی‌خواهیم انتشار مجله را تعطیل کنیم. پایین آوردن تیراژ یکی از راه‌هایی است که در این گونه مواقع به نظر می‌رسد مناسب باشد.

مدیرمسئول فصلنامه ادبی خوانش گفت: قرار است شماره تابستان خوانش تا ۱۵ شهریور منتشر شود. البته این قرار فعلی ماست و در صورتی انجام می‌شود که مشکلی پیش نیاید.

برای مشاهده خبر کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.