خانه‌ی ادبیات پیشروی ایران

انتقاد از خودشیفتگی در “خوانش” جدید

دوازدهم آذرماه هشتاد و شش

0

به گزارش خبرنگار مهر، در یادداشت مشترک رضا زنگی آبادی و مازیارنیستانی در سرآغاز مجله آمده است: واقعیت این است که مخاطبان، تند و تند ما را ترک می کنند و ما همچنان کاری انجام نمی دهیم الا همان خودشیفتگی، الا همان آمارگرایی آن هم در فصلی که اطلاعات جهانی مثل باران بر سرمان می ریزد و ما سر در لاک خود کرده ایم و می خواهیم هر کدام نان خود را به تنوری گرم بچسبانیم. باید وجوه میان مایگی را از خود دور کنیم. باید این میان مایگی را کنار بزنیم. البته بگویم که سایتها و وبلاگها در رشد این میان مایگی، نقش بسیاری بازی کرده اند. دیگر بس است! با صدای بلند: دیگر بس است! باید از بیهوده نوشتن، باند بازی و عشیره گرایی که در ناخودآگاه ما موج می زند دست برداریم؛ باید از استفاده بردن از مطبوعات برای نفع شخصی دست برداریم. اگر درست بنویسیم درست خوانده خواهیم شد.

در این شماره سیاوش جمادی در مقاله “ما مرده به دنیا آمدگانیم” درباره یادداشت های زیرزمینی داستایفسکی می نویسد: یک درام یا رمان را به صرف اینکه در آن فتواهایی درباره هستی، مرگ، خدا، جبر، اختیار، گوهر انسان و نفس صادر می شود نمی توان فلسفی نامید. یادداشت های زیرزمینی اعتراضی است که نور رستگاری در آن تاریک گشته است. در آن از نجات نهایی و پایان خوشی که نمی توان توضیحش داد خبری نیست.

“درآمدی به جامعه شناسی تولید ادبی بوردیو” از وحید طلوعی، “بازگشت به سفر، نگاهی به داستان سفر بدون بازگشت اخوت” از عباس عبدی، “کلماتی که زندگی می کنند در مرگ معنا” نوشته منصور پویان و “روایت علیه روایت” به قلم مهدی صمدانی از مطالب این شماره خوانش هستند.

داستانهای “زنی در آستانه عصبیت بدوی” از احمد آرام، “دو نقطه از رمان باغ خرفه” نوشته محمد شریفی نعمت آباد و “عروس آب” به قلم مهدی محبی کرمانی و اشعاری از مسعود احمدی، نسیم بهاری، علیرضا بهنام، سپیده جدیری، ناهید سرشکی، علی قراچه داغی و… از دیگر مطالب خواندنی خوانش ویژه پاییز هستند.

فصلنامه ادبی داستانی خوانش در ۸۵ صفحه و با قیمت ۲۰۰۰ تومان در دکه های مطبوعاتی توزیع شده است

برای مشاهده خبر کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.