خانه‌ی ادبیات پیشروی ایران

گفت و گوی هفته نامه استقامت با بهناز صالحی

دهم خرداد هزار و سیصد و نود و پنج

0

گفت و گو با بهناز صالحی؛ مدیر نشر خوانش

بهناز صالحی پژوهشگر دکتری زبان و ادبیات فارسی و یکی از فعالان کرمان در حوزه فرهنگی است. او صاحب امتیاز و مدیرمسوول نشریه‌ی ادبی خوانش و مدیر یک انتشارات به همین نام است.

نشر خوانش تا کنون کتاب‌های متعددی را منتشر نموده که از جمله‌ی آنها می‌توان به چند جلد کتاب از شاعران و داستان نویسان کرمان اشاره کرد.

بهناز صالحی  در گفت و گوی کوتاه پیش‌رو به سوالات ما درباره‌ی جایگاه طراحی و تصویرسازی در در چاپ و نشر کتاب در کرمان پاسخ گفته است.

 به عنوان مدیر یک نشر در کرمان تا چه اندازه به تصویر ساز کتاب و طراح جلد احساس نیاز میکنید؟

اگر قرار باشد روند تولید یک اثر توسط نشر از آغاز تا پایان در چهارچوبی حرفه‌ای پیش برود، طراحی جلد، صفحه‌آرایی و تصویر سازی، یکی از مهمترین مراحل تولید آن اثر است – چه به صورت چاپی و چه در حوزه نشر
دیجیتال.

در واقع کلید ورود یک نشر به دنیای حرفه‌ای، در نخستین گام همین احساس نیاز است. حال باید بررسی کنید و ببینید چه‌قدر در کرمان دغدغه‌ی حرفه‌ای بودن و حرفه‌ای کار کردن برای صاحبان نشر وجود دارد! آنگاه به همان نسبت به پاسخ خود خواهید رسید.

 آیا نیازتان به این تخصص در کرمان برآورده میشود؟

به ندرت و به سختی.

تا آنجا که من می‌دانم و می‌شناسم تعداد گرافیست‌های حرفه‌ای در حوزه‌ی چاپ و نشر در کرمان، به سختی به تعداد انگشتان یک دست می‌رسد. در این‌باره تاکید می‌کنم “گرافیست حرفه‌ای حوزه‌ی چاپ و نشر” یعنی کسی که هم به لحاظ تخصصی گرافیست باشد و هم به صنعت چاپ اشرافِ کامل داشته باشد، حال اگر قرار باشد گرافیست وارد حوزه‌ی ادبیات هم بشود و به عنوان مثال؛ برای کتاب شعر کودک تصویر سازی و صفحه آرایی بکند، حتمن بایستی با شعر و ادبیات هم آشنا باشد.

در چاپ یک کتاب تا چه اندازه برای موارد مذکور هزینه میپردازید؟

وقتی قرار باشد یک ناشر به طور کامل از آغاز تا پایان، همراه یک اثر باشد، و اهمیت بازگشت سرمایه – هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی – وجود داشته باشد، پس از متن اثر، گرافیک و فرمِ فیزیکیِ یک اثر چاپی در درجه‌ی دوم اهمیت است! منظور از فرم فیزیکی؛ نوع کاغذ و مقوای جلد، کیفیت صفحه‌آرایی متن و طراحی جلد و تناسب طراحی با محتوای متن و همچنین کیفیت چاپ است. همه‌ی اینها در موفقیت یک کتاب موثر است.

اگر دقیقا رقم و عدد می‌خواهید می‌توان گفت یک پنجم هزینه تولید یک اثر چاپی بایستی بابت دستمزد گرافیست در نظر گرفته شود. البته منظور از اثر چاپی، فرم معمول کتاب در بازار ایران است! ممکن است برای فرم‌های غیر معمول این تناسب و رقم چیز دیگری باشد.

 آیا نیازتان به طراحی جلد و تصویر سازی در کتاب تا حدی هست که بخواهید این تخصصها در کرمان رشد بیشتری بکنند؟

همانگونه که پیشتر اشاره کردم، نیاز به این تخصص‌ها، برای هر ناشری که بخواهد کار حرفه‌ای بکند وجود دارد!

اما آن سوی داستان را هم بایستی در نظر گرفت، آیا یک گرافیست حرفه‌ای در حوزه نشر و چاپ، حاضر است در کرمان کار کند؟ و آیا در روابط حرفه‌ای و اقتصادی، نیازهای او هم مرتفع می‌شوند؟ من گمان نمی‌کنم! دو یا سه هنرمندِ گرافیستی هم که در حال حاضر در کرمان فعالیت می‌کنند، به سختی هزینه‌های اجاره‌ی آتلیه طراحیشان را تامین می‌کنند.

 از نظر شما عوامل رشد این تخصص و موانع آن کدام است؟

پاسخ بسیار ساده است. در دنیای حرفه‌ای معادله‌ی عرضه و تقاضا برقرار است! در کرمان و اصولا شهرستان، تقاضایی برای کار حرفه‌ای وجود ندارد، پس عرضه‌ی کار حرفه‌ای هم به رشد مناسب و در خور یک کار حرفه‌ای
نمی‌رسد.

برای مشاهده خبر کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.